Endometrióza je ochorenie, pri ktorom sa ložiská sliznice maternice nachádzajú buď v iných tkanivách maternice (vo svalovine) alebo mimo dutiny maternice, napr. vo vajíčkovode, vo vaječníku alebo v rôznych iných orgánoch tela.

Dislokované tkanivo maternice sa zúčastňuje bežných cyklických zmien sliznice maternice, a vedie tak k problémom najmä počas menštruácie. Hlavným symptómom endometriózy je bolestivé a silné menštruačné krvácanie. Ďalšie ťažkosti ako bolesti v krížoch, bolesti pri pohlavnom styku alebo vyprázdňovaní a výskyt krvi v stolici alebo moči sú závislé od toho, v ktorých orgánoch sa dislokované tkanivo maternice nachádza. Symptómy endometriózy sú viazané na hormonálny cyklus ženy a s dosiahnutím klimaktéria spravidla miznú.

K hlavným príčinám vzniku endometriózy patria:

  • estrogénová dominancia (prevaha estrogénov nad progesterónom) – môže súvisieť s nedostatkom zinku, respektíve nerovnováhou medi a zinku v organizme
  • narušené trávenie a imunita – obvyklou príčinou je narušená črevná mikroflóra v dôsledku potravinových alergií a intolerancie, stresu, užívania syntetických hormónov (vrátane HAK), antibiotík, pesticídov, konzervantov v strave a nevyváženého stravovania (cukor, lepok, stužené tuky, nedostatok živín v prirodzenej podobe)
  • nedostatočné okysličenie a prekrvenie reprodukčných orgánov – súvisí so sedavým spôsobom života, plytkým dýchaním, stresom a nedostatkom vyváženého pohybu

Konvenčná alopatická medicína ponúka ženám s endometriózou dve možnosti:
1. Chirurgické odstránenie ložísk endometriózy
2. Užívanie syntetických hormónov buď formou hormonálnej antikoncepcie alebo potlačením produkcie estrogénu a vyvolávaním stavu podobného menopauze


Tieto postupy sú zamerané na odstránenie akútnych prejavov a príznakov ochorenia a mávajú nepríjemné vedľajšie účinky. Laparoskopická operácia vedie k ďalším zrastom a často aj šíreniu ložísk endometriózy. Po vysadení hormónov sa endometrióza zvyčajne vracia, často ešte intenzívnejšie.

Pri problémoch s otehotnením sa zvyčajne pristupuje k umelému oplodneniu s priemernou úspešnosťou okolo 25 – 30%. Počas tehotenstva sa ložiská endometriózy zmenšujú, vďaka absencii menštruácie si žena dočasne odpočinie od silného krvácania a bolestí vyvolaných týmto ochorením.

Ak sa však neodstráni skutočná príčina endometriózy, po pôrode a obnovení menštruačného cyklu sa prejavy zvyčajne postupne vrátia.

Väčšina lekárov Vám povie, že endometrióza je v podstate neliečiteľné ochorenie s neznámymi príčinami. Nenechajte sa tým vystrašiť, zmiasť ani odradiť. V skutočnosti to znamená len toľko, že príčiny sú nejasné a endometrióza je neliečiteľná z pohľadu konvenčnej medicíny.

To však nie je jediná cesta…

Ak hľadáte spôsob, ako trvalo a bez vedľajších účinkov obnoviť reprodukčné zdravie a plodnosť, pomôže Vám celostná prírodná liečba.

Tu nájdete niekoľko odporúčaní. Uvedené opatrenie je vhodné dodržiavať v prípade, že ste už absolvovali konzervatívnu terapiu a chcete zabrániť obnoveniu endometriózy, alebo máte problémy s endometriózou a chcete sa pripraviť na otehotnenie.


1, Obmedzenie príjmu chemikálií a aktívna detoxikácia

Z potravy, vody, ovzdušia, kozmetiky, drogérie, liekov a ďalších zdrojov prijímame množstvo škodlivých chemikálií, ktoré narúšajú hormonálnu reguláciu, imunitu a metabolické procesy organizmu. Následkom môže byť okrem iného znížená plodnosť až neplodnosť.

Rastúci vplyv tzv. endokrinných disruptorov (chemikálie ako dioxíny a polychlórované bifenyly (PCB)) sa dáva do súvislosti s narastajúcim výskytom a závažnosťou endometriózy. Pozri poznámku 1) – ako toxíny zvyšujú riziko endometriózy.

Náprava: Zníženie príjmu chemikálií a intenzívna detoxikácia od cudzorodých chemikálií a ťažkých kovov.

2, Obnova zdravej črevnej mikroflóry a imunity

Nevyvážené stravovanie, zlý pitný režim, nedostatok pohybu, stres a nedostatočný príjem probiotík spôsobuje narušenie funkcie čriev, čo sa obvykle prejavuje zápchami, plynatosťou a bolesťami brucha, ale niekedy prebieha aj bez týchto príznakov.

Nezistené potravinové alergie (na lepok, mlieko a i.) Spôsobujú zbytočné dráždenie imunitného systému, čo môže mať za následok nerozoznanie ložísk endometriózy mimo dutinu maternice.

Často sa nepodarí odhaliť žiadnu alergiu, ale empiricky dokázané zlepšenie zdravotného stavu po obmedzení obilnín v strave (lepkových i bezlepkových) a zostavenie jedálnička z kvalitných bielkovín (vajcia, mäso), tukov, strukovín, orechov a semien, ovocia a zeleniny. Príčinou je zápal, ktorý vzniká v črevách mnohých ľudí pri konzumácii stravy bohatej na obilniny, mlieko, cukor a nevhodné tuky (margaríny, prepálené rastlinné oleje). Viac sa dočítate v knihe Syndróm trávenia a psychológie od Dr. Natashi Campbell-McBride.

Ďalším častým dôvodom vzniku endometriózy je nezistená intolerancie histamínu.

Americká štúdia vykonaná na 50 ženách s endometriózou dokázala, že 40 žien (80%) malo súčasne bakteriálnu alebo kvasinkovú infekciu. Po ôsmich týždňoch liečby došlo k významnému zlepšeniu symptómov.

Náprava: dostatočný príjem ovocia, zeleniny, celozrnných bezlepkových obilnín, zlepšenie pitného režimu, vylúčenie potravinových alergénov, pohyb, hlboké brušné dýchanie, dostatočný odpočinok a konzumácie potravín a výživových doplnkov s probiotikom alebo probiotickým účinkom.

3, Zlepšenie metabolizmu estrogénov

Na vyriešenie problémov s estrogénovou dominanciou je nesmierne dôležité nastoliť rovnováhu medzi zinkom a meďou v organizme. Nedostatok zinku, resp. nadbytok medi sú často hlavná príčina vzniku tohto problému.

Príčiny nedostatku zinku, resp. nadbytku medi:

  • Nadmerná konzumácia potravín s vysokým obsahom medi a nízkym obsahom zinku – čokoláda, trstinová melasa, pohánka, čučoriedky, jahody, banány, slivky, hrozno, citrusy, Spirulina, väčšina orechov, ľuľkovité plodiny – baklažán, paradajky, paprika, zemiaky. Tieto potraviny nemusíte automaticky vylúčiť zo stravy, dôležité je však dbať na rovnováhu príjmu medi a zinku.
  • vegánske a vegetariánske stravovanie,
  • dlhodobé užívanie hormonálnej antikoncepcie alebo používanie medených IUD,
  • poruchy vstrebávania – celkové (celiakia) alebo znížené vstrebávanie zinku (môže byť dedičné),
  • varenie a priemyselné spracovanie potravín,
  • fajčenie a alkohol
  • nedostatok vitamínov skupiny B, vitamínu C, železa, mangánu, chrómu a ďalších minerálov,
  • zhoršená funkcia pečene (napr. v dôsledku toxicity spôsobenej narušenou črevnou mikroflórou, alebo príjmom toxínov z kozmetiky či nevhodných potravín).

Pomoc je pomerne jednoduchá – zaraďte do stravy potraviny bohaté na zinok (vajcia, červené mäso, pečeň, ideálne zo zvierat v voľnom výbehu, morčacie mäso, kačka, hus, ustrice, syry parmezánovými typu, jogurt), v prípadoch ťažkého nedostatku zinku je vhodné zvoliť tabletkovú formu – až 30 mg zinku. S vylúčením nadbytočnej medi pomôže vitamín C 500 mg denne.

Pre zlepšenie metabolizmu estrogénov pomôže tiež koreňová a listová zelenina, orechy a semienka.

Zaraďte do stravy:
1. Flavonoidy: dobrým zdrojom je zeler, petržlen, cibuľa, čučoriedky, maliny, broskyne, slivky, citróny, orechy a semená, a tiež niektoré bylinky a koreniny
2. Indoly: zdrojom je kapustovitá zelenina – brokolica, karfiol, kapusta, ružičkový kel – netreba to s nimi však preháňať, nadmerný príjem zeleniny z tejto skupiny môže znižovať funkciu štítnej žľazy
3. Rozpustná vláknina: namočené ľanové semienka, chia semienka, mrkva a ďalšie potraviny obsahujú tzv. „rozpustnú vlákninu“, ktorá pomôže z krvi vyplaviť nielen nadbytočné estrogény, ale aj mnohé škodlivé chemikálie

Mrkva zlepšuje pomer medzi estrogénmi, progesterónom a kortizolom. Mnohé ženy s PMS a endometriózou po zavedení pravidla „jedna mrkva denne“ pocítilo rýchly ústup symptómov. Krvné vyšetrenie potvrdzujú zníženie hladiny estrogénov v krvnom sére.

4, Zdravé tuky

Celkový príjem tukov v strave by mal pokryť približne 30 až 50% energetického príjmu jedinca, v závislosti na fyzickej aktivite (aktívnejšie osoby potrebujú viac tukov). Nedostatočný príjem tukov môže viesť k nedostatočnej tvorbe hormónov (u žien predovšetkým progesterónu) a poruchám plodnosti. K zdravým tukom patria panenské rastlinné oleje a živočíšne tuky ako maslo, alebo aj masť z domácej produkcie alebo v BIO kvalite. Vyhýbajte sa konzumácii stužených tukov – margarínov.

AKO ZVOLIŤ SPRÁVNY TUK PRI PRÍPRAVE JEDÁL?

Na tepelnú prípravu jedál zásadne používame nasýtené živočíšne tuky alebo kokosový olej určený na varenie (nie panenský). Na varenie (teploty do 100 stupňov) možno použiť panenský olivový olej. Pri úprave za studena, resp. po dovarení do jedla pridávame panenské oleje – kokosový alebo oleje s vysokým obsahom Omega-3 nenasýtených mastných kyselín – pozri poznámku 2) – ľanový, konopný, olej z orieškov, čistený rybí olej a pod.

Dobré zdroje Omega-3 NMK:
1. Tučné morské ryby ako losos, makrela, sardinky alebo ančovičky,
2. Orechy a semienka – sezam, ľan, konopné semienka,
3. Panenské rastlinné oleje – pupalkový, ľanový, konopný, vlašský, mandľový, sezamový, …
4. Čistený rybí olej (neobsahuje ťažké kovy, dioxíny a PCB).

NASÝTENÉ ŽIVOČÍŠNE TUKY

Podľa ďalšej štúdie je príjem určitého podielu nasýtených živočíšnych tukov v strave potrebný pre optimálne fungovanie hormonálnej regulácie.

Prečo je to dôležité?

Predpokladom správnej funkcie pečene a žlčníka je pravidelné vylučovanie obsahu žlčníka do dvanástnika. Primárnou funkciou žlče je emulgovať nasýtené živočíšne tuky. Ak však v strave neprijímame dostatok živočíšnych tukov, produkcia žlče sa znižuje, žlč sa zahusťuje, čo môže viesť až k tvorbe žlčových kameňov. Zablokuje sa odvod žlče, neodvádzajú sa metabolity pečene, narušuje sa funkcia pečene, a tá nedokáže ďalej dostatočne plniť svoju funkciu. Dôsledkom nízkotučnej diéty tak môže prekvapivo byť aj vysoká hladina estrogénov a toxínov s estrogénnym pôsobením (xenoestrogény), ktoré podporujú vznik endometriózy.

Tuky spolu s vajíčkami a ďalšími živočíšnymi potravinami sú dobrým zdrojom cholesterolu, ktorý nutne potrebujeme pre tvorbu pohlavných hormónov. Problémy s nedostatočnou tvorbou progesterónu, nízkou hladinou estrogénu, testosterónu alebo hormónov štítnej žľazy sú často spôsobené nedostatkom kvalitných tukov v strave.

5, Bylinky

Vitex jahňací (Vitex agnus castus) je vynikajúcim pomocníkom v boji proti endometrióze, pri prevencii vaječníkových cýst rôzneho typu a pri liečbe hormonálnej nerovnováhy u žien. Užívajú sa semená v forme čajov alebo tinktúr. Vitex neobsahuje priamo hormóny (či už estrogénového alebo progesterónového typu), ale pôsobí na hypofýzu a usmerňuje jeho funkciu podľa potrieb organizmu.

Ostropestrec mariánsky môže byť prospešný pri prevencii a liečbe endometriózy, pretože pomáha pečeni spracovávať estrogény, ktorých vysoká hladina zhoršuje bolesti a iné príznaky tohto ochorenia. Ostropestrec sa najčastejšie užíva formou čaju z čerstvo rozdrvených semien. V závažnejších prípadoch a pri potrebe detoxikovať pečeň je vhodné nasadiť intenzívnejší kúru, pri ktorej je potrebné rozžuť 3 PL rozdrvených ostropestrecových semien cca každý tretí deň, ideálne večer pred spaním.

Echinacea (Echinacea purpurea) podporuje správne fungovanie imunitného systému. Imunita je dôležitým faktorom v boji proti endometrióze, a preto je vhodné užívať prípravky z echinacey ako prevenciu alebo súčasť liečby.

Praslička a žihľava obsahujú oxid kremičitý, ktorý zastavuje krvácanie a podporuje regeneráciu slizníc. Pitie čaju z týchto bylín pomôže zoslabiť a skrátiť menštruačné krvácanie.

Pitie zázvorového čaju môže zmierniť nevoľnosť, ktorá sa vyskytuje pri endometrióze.

6, Podpora okysličenia a prekrvenia orgánov malej panvy

  • Obklady a masáže s ricínovým olejom: ricínový olej pri vonkajšom použití formou masáží a teplých obkladov v oblasti brucha podporuje prekrvenie, prúdenie lymfy, zlepšuje imunitnú funkciu, napomáha detoxikácií, tlmí zápal a bolesť, pomáha odstraňovať jazvy a zrasty, zlepšuje priechodnosť vajíčkovodov. Je teda vynikajúcim prostriedkom na zmiernenie až liečbu endometriózy a súvisiacich problémov. Viac o ricínovom oleji a spôsobe aplikácie.
  • Pohyb, cvičenie: vhodné sú predovšetkým aeróbne pohybové aktivity, ktoré rovnomerne zaťažujú všetky svalové skupiny, napríklad: plávanie, chôdza (ideálne prechádzky na čerstvom vzduchu), brušné tance, joga, tai-chi, chi-kung, pilates, cvičenia Mojžišovej a podobne .
  • Dýchacie cvičenie: veľmi dôležité pri liečbe väčšiny reprodukčných problémov.
  • Hydroterapia: alternatívni terapeuti často odporúčajú tzv. kontrastné sedacie kúpele. Je to metóda domácej liečby a neprešla odbornému preskúmaniu. Kontrastné sedacie kúpele sa vykonávajú sedením v nádobe (lavóre) naplnenej horúcou vodou po dobu 3 minút, a následne premiestnenie do inej nádoby naplnenej studenou vodou na jednu minútu. Tento postup sa opakuje ešte trikrát. Zvyčajne sa nevykonáva počas menštruácie. Ďalšou možnosťou sú tzv. derivačné kúpele.
  • Bylinky a koreniny: zázvor, škorica, kurkuma, cesnak, maca

7, Obmedzenie stres

Kortizol je hormón, ktorý sa podieľa na stresovej reakcii. Predĺžené obdobia stresu môžu viesť k zvýšenej hladine kortizolu, čo vedie k zníženiu hladiny progesterónu a celkovej hormonálnej nerovnováhe.

Konkrétne výskum na 49 ženách preukázal, že ženy s endometriózou mali oproti kontrolnej skupine (bez endometriózy) významne zvýšenú hladiny kortizolu.

Alternatívne prostriedky na zníženie stresu a jeho negatívnych následkov:
1. Ašvagandha – ajurvédska káva
2. Cielená meditácia
3. Dýchacie cvičenia (brušné dýchanie)
4. Rôzne relaxačné techniky – masáže, hydroterapia, aromaterapia, colorterapia

8, Starostlivosť o telo v priebehu menštruácie

  • Šetrite sa: vyhýbajte sa nadmernej námahe, nevystavujte sa prílišnému teplu ani chladu, hlavne nohy si držte v teple.
  • Pohodlne sa oblečte a obujte: nenoste úzke nohavice či iné oblečenie, ktoré tlačia alebo sťahuje v oblasti pásu. Nenoste vysoké podpätky – neprirodzené držanie tela zvyšuje napätie brušných svalov a môže zhoršiť menštruačné kŕče.
  • Správna strava: počas menštruácie nekonzumujte príliš zahrievajúce potraviny ako červené víno, káva, tvrdý alkohol, korenené a vyprážané jedlá. Ani opačný extrém však nie je dobrý (zmrzliny, chladené nápoje).
  • Menštruačná hygiena: ženy trpiace endometriózou by nemali používať menštruačné pomôcky, ktoré bránia voľnému odtekaniu krvi (tampóny, menštruačné kalíšky). Vhodnejšie sú neparfumované vložky s čo najmenším množstvom chemikálií, ktoré môžu dráždiť pokožku a sliznice pošvy.

Ženy, ktoré trpia silným menštruačným krvácaním, by svojmu telu mali dopriať dostatok živín pre obnovu stratenej krvi. Kľúčové je doplnenie železa (je obsiahnuté napríklad v trstinovej melase, listovej zelenine, morských riasach, sušených marhuliach a hrozienkach), vitamínov skupiny B (B-komplex, celozrnné obilniny, mliečne výrobky, spirulina, orechy) a vitamínu K (listová zelenina). Pozor však na petržlenovú vňať, vo veľkom množstve zosilňuje menštruačné krvácanie.

9, Progesterónový krém

Alternatívni terapeuti niekedy odporúčajú progesterónový krém. Progesterón spomaľuje rast abnormálneho endometriálneho tkaniva. Aj keď sa nepovažuje za liek, môže zlepšiť príznaky ako bolesť v oblasti panvy a menštruačné bolesti.

Progesterónový krém sa zvyčajne vyrába zo sóje alebo Mexické rastliny Wild Yam. Molekula s názvom diosgenín je laboratórne extrahovaná a upravená na zlúčeninu veľmi podobnú ľudskému progesterónu, ktorý je potom spracovaný do formy krému. Niektoré spoločnosti ponúkajú krém vyrobený priamo z Wild Yamu, ich účinnosť bez uvedenej laboratórnej úpravy však nie je rovnaká – organizmus nemusí byť schopný vyrobiť si progesterón z krému samostatne.

Progesterónový krém sa aplikuje na pokožku zápästia, vnútorné strany ramien alebo stehien alebo na hruď v predpísanom množstve a čase. Je dôležité, aby užívanie prípravku bolo vykonávané pod odborným dohľadom a monitorované laboratórnymi testami, pretože príliš vysoké dávky progesterónu môžu mať vedľajšie účinky ako zmeny nálady, depresie, zadržiavanie vody v organizme, nárast hmotnosti, alebo aj abnormálne či chýbajúce menštruačné krvácanie (pseudograviditu – “ falošné tehotenstvo „).

10, Výživové doplnky a špeciálne potraviny

  • Probiotiká (odporúčam Bio-kult 14) – aspoň na 2 mesiace, potom možno prestriedať s prírodným kefírom.
  • Vitex jahňací – stabilizácia hladiny hormónov
  • Kurkumín – ozdravenie črevnej mikroflóry
  • Allicin – ozdravenie črevnej mikroflóry
  • Maca – doplnenie živín
  • Zelený jačmeň, Chlorella – doplnenie živín, obnova acidobázickej rovnováhy
  • Zinok – ženy s príznakmi estrogénovej dominancie majú veľmi často nedostatok zinku!
  • Magnesium (horčík)
  • Vápnik
  • Selén
  • Komplex vitamínov B
  • Vitamín C a bioflavonoidy
  • Vitamín E
  • Olej z tresčej pečene (omega-3, vitamíny A, D, E)
  • Panenský kokosový olej
  • Ľanové semienka – vyplavenie nadbytočných estrogénov
  • Bio trstinová melasa – dobrý zdroj železa a minerálov, pri užívaní však potrebné doplňovať zinok (melasa obsahuje veľa medi, ktorá má pro-estrogénový účinok, naopak zinok podporuje tvorbu progesterónu).

UPOZORNENIE


Po nasadení prírodnej liečby môže dôjsť ku krátkodobému zhoršeniu prejavov endometriózy alebo k výskytu iných nežiadúcich príznakov, ktoré sa spájajú s detoxikáciou.Tento jav je známy ako „liečebná kríza“ sa bežne sa vyskytuje pri celostnej liečbe smerujúcej k skutočnému odstráneniu príčiny ochorenia (nielen potlačení príznakov).

Toto zhoršenie súvisí:
1) s lepším prekrvením oslabených orgánov, ktoré dovtedy slúžili ako úložisko toxínov, a teraz sa začínajú vyplavovať,
2) s odumieraním patogénnej mikroflóry v črevách, pričom dočasne stúpne hladina toxínov produkovaných týmito organizmami.

Ak sú prejavy príliš intenzívne, zvýšte pitný režim a na niekoľko dní znížte dávkovanie výživových doplnkov (predovšetkým zelený jačmeň, Chlorella, Spirulina, jablčný ocot, probiotiká a kokosový olej).


VYSVETLIVKY


Pozn. 1) Aké toxíny zvyšujú riziko vzniku endometriózy:

  • rtuť a iné chemikálie sa ukladajú v hypofýze a narušujú hormonálnu rovnováhu v prospech estrogénov, čo podporuje rast endometria
  • blokovanie progesterónových receptorov ďalej zhoršuje estrogénovú dominanciu
  • pečeň preťažená toxínmi nedokáže efektívne odbúravať estrogény a organizmus je zaplavený ich škodlivými metabolitmi, ktoré podporujú rast endometria
  • xenoestrogény – chemikálie s estrogénnym pôsobením zhoršujú estrogénovú dominanciu a podporujú rast endometria
  • imunitný systém má za úlohu rozpoznať a zničiť v zárodku ložiská endometriózy v brušnej dutine, pri preťažení nadmernou toxickou záťažou si však “nestíha” plniť túto funkciu

Pozn. 2) OMEGA 3-mastné kyseliny:
Mnohé štúdie potvrdzujú pozitívny prínos Omega-3 nenasýtených mastných kyselín pre ženy s endometriózou. Výskum na zvieratách preukázal, že rybí olej obsahuje dve špecifické zložky, EPA a DHA, ktoré znižujú produkciu zápalové chemikálie prostaglandín E2 v organizme a tým zmierňujú bolesť (University of Western Ontario). Výskum tiež ukazuje, že rybí olej dokáže spomaliť rast tkaniva endometria. Dôležitý je nielen ich absolútny príjem, ale aj relatívny pomer Omega-3 a Omega-6 mastných kyselín v našej strave. V bežnom jedálničku bohužiaľ výrazne prevažujú Omega-6 nad Omega-3, čo vedie k rozladeniu hormonálnej regulácie. Napríklad olivový olej obsahuje 20-násobne viac Omega-6 ako Omega-3, zatiaľ čo vyvážený príjem by mal byť približne 1: 1.