Domov

  • Porozprávajte sa o všetkom s partnerom, uistite sa, že Vy a Váš partner ste rovnako naladený
  • Odstráňte z domu všetky chemikálie, ktoré majú značný vplyv na plodnosť
  • Skontrolujte svoju poistku a zvážte pripoistenie
  • Naplánujte si rozpočet na dieťa

Tehotenstvo je zložitý proces a môže nastať iba za týchto podmienok:
1. Kvalitné zrelé vajíčko
2. Spermie v dostatočnom množstve a kvalite, vajcovody sa dostanú k vajíčku
3. Spermia musí oplodniť vajíčko
4. Oplodnené vajíčko sa musí ukotviť v maternici a začať rásť

Preto pred plánovaným tehotenstvom odporúčame zdravo jesť a stravu doplniť vitamíny, špeciálne vyvinutými tak, aby pôsobili na kvalitu vajíčka ženy, a vitamíny pre mužov pre kvalitný spermiogram. Odporúčame užívať tieto vitamíny minimálne 3 mesiace pred plánovaným tehotenstvom. Ďalej odporúčame cvičenie podľa Metódy Ľudmily Mojžíšovej, cviky, ktoré prirodzenou cestou ovplyvnia pravdepodobnosť počatia.


Ďalšie rady


  • Zvýšte prísun kyseliny listovej  Ta je obsiahnutá vo vitamínoch určených pre ženy pred plánovaným tehotenstvom. Tú užívajte po celú dobu pokusov o otehotnenie a pokračujte ešte 3 mesiace, počas prvého trimestra.
  • Jedzte dostatok ovocia a zeleniny
  • Doplňujte vápnik – Uvádza sa, že denná dávka vápnika by mala dosahovať 800 – 1000 mg denne, u dojčiacich žien ešte asi o 500 mg viac. Nedostatočný príjem vápnika môže viesť k osteoporóze. Najdôležitejší zdroj vápnika predstavuje listová zelenina, orechy, ovsené vločky.
  • Pitný režim – Dodržujte pitný režim. V tehotenstve sa zvyšujú nároky na príjem tekutín, nezanedbávajte teda pitný režim ani v prípravnej fáze.
  • Vyhýbajte sa zápche – Urobte všetko preto, aby ste netrpela zápchou. Zápcha by sa vám totiž v tehotenstve ešte zhoršila. Jednoznačne pravidelnej stolici prospieva pitný režim, konzumácia dužinatého ovocia, min. 4 kusov zeleniny denne a celozrnného pečiva.
  • Športujte – Pohyblivé telo s vysokým podielom svalovej hmoty znáša tehotenstvo lepšie a rýchlejšie sa navracia k pôvodným proporciám. Niektoré športy (plávanie, ortopéd, spinning, pilates) môžete naďalej prevádzkovať aj prvé dva trimestre, a tým obmedziť vznik tukových vankúšikov a zápchy. Organizmus musí byť ale na pohyb navyknutý už pred otehotnením. Cvičte podľa metódy Ľ. Mojžišovej. Rozhýbu pohlavne dôležité orgány, dôjde k ich prekrveniu, oživeniu, zmobilizujete si správne držanie tela a tým aj správnu polohu maternice.
  • Fajčenie – Fajčenie môže negatívne ovplyvniť plodnosť a spermie. Fajčenie v tehotenstve môže viesť k potratu, narodeniu mŕtveho plodu alebo predčasnému pôrodu. Fajčenie môže negatívne ovplyvniť plodnosť a spermie.
  • Zvládanie stresu – Snažte sa nájsť spôsob, ako znížiť stres vo vašom živote. Možno skúste jógu, plávanie, kúpte si niečo pekné, urovnajte rodinné vzťahy a myslite pozitívne. Veľa sa smejte, smiech má vplyv na šťastný duševný stav. Pokúste sa vytvoriť prostredie pre zábavný sex, z milovania sa nesmie stať povinnosť na účely otehotnenia. Nemyslite stále na to, prečo sa Vám nedarí otehotnieť. Skúste autosugesciu, kde sa stále budete opakovať, že nie je žiadny problém s otehotnením.
  • Hmotnosť – Je dôležité nemať veľkú nadváhu. Zdravá hmotnosť je dôležitým krokom v dobe počatia. Veľká nadváha znižuje plodnosť. Pozrite sa na vyváženú stravu s množstvom obilia, ovocia, zeleniny a malé množstvo organického mäsa a rýb, možno vyhľadajte radu u odborníka.
  • Konzumácia alkoholu – Neodporúča sa pitie alkoholu pred ani počas tehotenstva. Konzumácia alkoholu môže zvýšiť riziko potratu a abnormality plodu. Alkohol môže mať tiež vplyv na kvalitu zdravých spermií, takže aj pre mužov je vhodné alkohol obmedziť.
  • Lieky – Poraďte sa s vaším praktickým lekárom alebo špecialistom, či prípadné lieky, ktoré užívate nemajú negatívny vplyv na plodnosť. Je tiež dôležité, či voľne predajné lieky, ktoré užívate Vy a Váš partner nemôžu mať vplyv na plodnosť a počet spermií.