Každá nastávajúca mamička si želá urobiť maximum pre to, aby sa jej očakávané bábätko dobre vyvíjalo a bolo tak čo najlepšie pripravené na príchod na svet. Kyselina listová je jedným z vitamínov, ktoré vám odporúča takmer každý gynekológ vo chvíli, kedy sa potvrdí vaše tehotenstvo alebo v prípade, že mu poviete, že plánujete otehotnieť.

Čo je kyselina listová?

Kyselina listová, známa tiež pod označením B9, je vo vode rozpustný vitamín patriaci do skupiny B-komplexu. Je naprosto nevyhnutná pre zdravý vývoj plodu a taktiež má priaznivý a preukázateľný vpliv na neplodnosť. Práve preto je odporúčaná jako doplnok stravy nie len v prvom trimestre tehotenstva, ale aj pred samotným otehotnením či pri problémoch s počatím. Jedná sa o jeden z mála vitamínov, ktorého nadbytok nespôsobuje ľudskému organizmu žiadne vážne problémy ani komplikácie. Naopak, nedostatok kyseliny listovej môže byť príčinou mnohých starostí.

 

Keď telu chýba kyselina listová

Nedostatok kyseliny listovej nepriaznivo ovplivňuje krvitvorbu a zpravidla je príčinou chudokrvnosti (megaloblastovej anémie). Keď telu chýba kyselina listová, sú červené krvinky zdeformované, zväčšené a strácajú svoju schopnosť prenášať kyslík, čo môže byť, mimo iné, príčinou únavy a podráždenia. S nedostatočným príjmom kyseliny listovej je spojený tiež zvýšený sklon k deprésiam. V niektorých prípadoch sa môžu objaviť poruchy rastu či dokonca neplodnosť. U žien, ktorým chýba kyselina listová, hrozí odtrhnutie placenty a tým sa zvyšuje riziko potratu.

 

V akých potraviných je kyselina listová?

Zdrojom kyseliny listovej je predovšetkým listová zelenina ako je špenát, ružičková kapusta, brokolica alebo špargľa. Nájsť ju ale môžeme aj v strukovinách, celozrnnom pečive, ovsených vločkách, v kvasniciach aj v pečeni. Varením a tepelnou úpravou však zničíme až 95% tohto prospešného vitamínu a vstrebateľnosť kyseliny listovej prijímanej v potravinách je len okolo 50%. Aby sme svojmu telu zaistili dostatok kyseliny listovej, odporúčajú odborníci užívať ju vo forme vitamínových doplnkov stravy, u ktorých je vstrebateľnosť do organizmu až 100%.

 

Kyselina listová v tehotenstve

Vitamín B9 je nevyhnutný pre syntézu nukleových kyselín, pre krvotvorbu a zvláštny význam má pre správny rást a vývoj plodu. Kyselina listová sa odporúča vo zvýšenom množstve užívať počas tehotenstva, najlepšie však už 1-3 mesiace pred samotným otehotnením, keďže je nevyhnutná pre obnovu a rást buniek. Počas tehotenstva má kyselina listová nesporný význam pre vývoj nervovej sústavy bábätka, predovšetkým v prvých týždňoch, kedy sa vytvára miecha a mozog. Vitamín B9 pomáha deleniu buniek a podporuje rást plodu. Ďalej kyselina listová preukázateľne znižuje riziko niektorých vrodených chýb, predovšetkým v oblasti nervovej sústavy, ale aj ďalších vážnych poškodení plodu, akými sú napríklad vady srdca, močových ciest, končatín či rázštep. Dostatok kyseliny listovej môžete svojmu telu zaistiť buď formou neupravenej zeleniny či sa spoľahnúť napríklad na doplnok stravy FertilOva vitamíny pre ženy s kyselinou listovou, ktorý podporuje imunitný systém, znižuje únavu a je zdrojom potrebných vitamínov pre správny vývoj vášho bábätka.